Gutfeeling labs
Beställ Logga in
/!\
Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare. Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare.

För att vår webbsajt ska fungera på bästa sätt ber vi dig att uppdatera din webbläsare eller använda en annan webbläsare. Läs mer här

Fruktfrossa i sommar

4 frukter och bär för tarmfloran

Frukt och bär är inte godis, det kan vi hålla med om. Men det är gott på sitt sätt och gör framförallt väldigt mycket för vår kropp. De stöttar också vår hälsa i form av att gynna tarmfloran på flera olika sätt. Faktum är att de alla har olika superkrafter och genom att veta varje specifik frukt eller bärs egenskap får du möjlighet att påverka din tarmhälsa.

Blåbär

Ett riktigt litet superbär som finns här hos oss i Sverige. Bäret har visat sig innehålla antocyanin, en kraftig antioxidant som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar genom att motverka oxidering av fetter i blodet.1 Antocyanin har också visat sig ha inflammationshämmande och kolesterolsänkande egenskaper.1 Som om det inte vore nog har man också sett att antioxidanten kan vara bra för tarmfloran eftersom den gynnar tillväxten av Lactobacillus och Bifidobacterium, två bakterier som i tillräcklig mängd kan påverka kroppen positivt.2 Vissa stammar av dessa har visat sig kunna sänka kolesterolnivån i blodet, andra kan hjälpa till med att bryta ned laktos och de kan också ha potential att motverka irritabel tarm.3-5

Så ut i skog och mark i sommar! Eller i alla fall raka vägen till frysdisken med dig.

Blåbär nyttigt

Äpple

Också ett livsmedel som vi har gott om i Sverige! En frukt som innehåller mycket fibrer och hälften består av pektin. Pektin är en kostfiber som kan gynna Lactobacillus och Bifidobacterium.6,7

En studie från 2019 visade att pektin också kunde reducera höga glukos- och fettnivåer i blodet hos patienter med metabolt syndrom.8 Äpplen innehåller också flavonoiden quercetin, ett färgämne som finns i flera olika frukter och grönsaker. I studier har man sett att quercetin har en positiv effekt vid allergi och histaminintolerans.9 Så för att få i dig mycket av denna superfrukt: lägg bitar av äpplen i din filmjölk, yoghurt eller kefir. 

Äpplen

Aprikos

Sommaren nalkas och snart är det säsong för aprikoser. Passa på att äta mycket av denna somriga frukt, för även den är full av kostfibern pektin. Man har sett att pektin kan gynna tillväxten av Lactobacillus och Bifidobacterium.7,9 Pektin finns även i plommon, vindruvor, körsbär, kvitten, röda och svarta vinbär, björnbär, persikor, samt i skal från citrusfrukter. Passa på att hacka aprikoser och lägg på din fil med musli i i sommar!

Aprikoser

Avokado 

En populär frukt som går att variera i oändlighet! Avokado innehåller enkelomättade fetter, mycket kostfibrer och framför allt resistent stärkelse.10. Just resistent stärkelse kan i sin tur brytas ned i tarmen av bakterien Faecalibacterium prausnitzii till fettsyran smörsyra. Om du inte hört om smörsyra tidigare kan vi berätta att den är hälsofrämjande.11-15

Forskningsstudier har visat att smörsyra skulle kunna ha anti-inflammatoriska egenskaper.3-5,10-11 Den skulle även kunna bidra till minskad aptit och reducerat födointag hos möss och människa, samt möjligtvis påverka ämnesomsättningen positivt.6-9,13-14,15-23 Smörsyra har också visat sig kunna bidra till att förbättra tarmens barriärfunktion.24-26

Vi föreslår att du gör en pastasås, vegansk chokladmousse eller brer den på mackan tillsammans med tomat, havssalt och nymalen peppar. Smaklig spis!

Pastasås med avokado: https://www.ica.se/recept/pasta-med-vitlok-avokado-och-notter-3630/

Vegansk chokladmousse på avokado och banan: https://www.tasteline.com/recept/raw-chokladmousse-med-avokado-och-banan/

Avokados

Relaterade artiklar

Nyttiga avokados på skärbräda
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelarna med avokado

Avokado är nyttigt, kort och gott. Det innehåller en mängd nyttiga fetter och näringsämnen. Avokadons enkelomättade fettsyror har ett flertal kända hälsofrämjande effekter. Vi pratar ofta om kopplingen mellan tarmen och hjärnan där just enkelomättade fetter anses kunna skydda nervcellerna i hjärnan

Grönsaker och frukt som är bra för hjärnan
  • Livsstil
  • Tarmfloran
  • Kost

Kommunikationen mellan tarmen och hjärnan

Tarmen kallas för “den andra hjärnan” av en anledning. Du har säkert upplevt hur ditt stämningsläge ibland påverkar magen, exempelvis att du behöver gå på toa oftare eller blir “bubblig” i magen när du är orolig eller stressad. Omvänt, så kan en problematisk mage negativt påverka vårt stämningsläge. Detta beror på att hjärnan och tarmen är i en ständig tvåvägskommunikation via det som kallas tarm-hjärna-axeln.