Gutfeeling labs
Beställ Logga in
/!\
Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare. Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare.

För att vår webbsajt ska fungera på bästa sätt ber vi dig att uppdatera din webbläsare eller använda en annan webbläsare. Läs mer här

Artiklar om kost

Här har vi samlat våra artiklar som lyfter kostens inverkan på tarmfloran. Här hittar du exempelvis olika fakta, tips och matnyttig information. Kom gärna med tips på vad du vill läsa mer om. Vi fyller på med artiklar här efterhand, så kolla gärna förbi då och då!

Aprikoser
  • Kost

Fruktfrossa i sommar — för magens skull

Frukt och bär är inte godis, det kan vi hålla med om. Men det är gott på sitt sätt och gör framförallt väldigt mycket för vår kropp. De stöttar också vår hälsa i form av att gynna tarmfloran på flera olika sätt. Faktum är att de alla har olika superkrafter och genom att veta varje specifik frukt eller bärs egenskap får du möjlighet att påverka din tarmhälsa.

Svullen mage efter mat
  • Kost
  • Tarmfloran

Svullen mage efter mat

Blir din mage svullen efter att du ätit mat? Det är vanligt att magen svullnar upp mellan måltider och du är absolut inte ensam. Här tänkte vi gå igenom hur det kan vara att du upplever svullen mage efter maten, vad det kan bero på och vad du kan göra åt det.

Nyttig julmat
  • Kost

Nyttig julmat för tarmfloran

Julen närmar sig. För många är december en månad fylld med mycket socker, mättade fetter och alkohol. Men julbordet behöver faktiskt inte vara speciellt onyttigt. Faktum är att det finns flera rätter som kan göra riktigt gott för tarmfloran. I denna artikeln har vi listat 5 livsmedel/maträtter som vi älskar till jul och som är nyttiga för tarmfloran.

Ont i magen av fibrer
  • Kost
  • Tarmfloran

Ont i magen av fibrer

Många upplever problem med gaser, diarre eller att de blir hårda i magen av att äta fibrer. Att få i sig fibrer är dock viktigt för en normal tarmfunktion, så hur ska man då göra ifall man får ont i magen av dem? Vi reder ut frågetecknena här.

Nyttiga avokados på skärbräda
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelarna med avokado

Avokado är nyttigt, kort och gott. Det innehåller en mängd nyttiga fetter och näringsämnen. Avokadons enkelomättade fettsyror har ett flertal kända hälsofrämjande effekter. Vi pratar ofta om kopplingen mellan tarmen och hjärnan där just enkelomättade fetter anses kunna skydda nervcellerna i hjärnan

Nyttig krämig bananglass med choklad
  • Kost

Nyttig bananglass med mörk choklad och havrecrunch

En krämig bananglass med små bitar av mörk choklad och ett krispigt crunch med havre och agavesirap skapt av En På melonen Den här rätten är extra bra om du vill öka Bifidobacterium i tarmfloran.

grönkål innehåller oxalater
  • Kost

Är oxalat i vår mat hälsofarligt?

Fler och fler uppmärksammar oxalater och vi märker av en viss oro gällande just dessa. Vi har fått frågor om vilka livsmedel som innehåller oxalater, hur man ska tänka kring intag av dessa och hur farlig kost som innehåller oxalater egentligen är. Därför har vi sammanfattat med mesta du behöver veta om oxalater och hur det påverkar kroppen. Vi ger exempel på livsmedel som innehåller oxalater och informerar om vem som bör hålla ett extra öga på sitt intag av oxalater.

En sked med malen gurkmeja
  • Kost
  • Tarmfloran

Ny förståelse för hur gurkmeja kan gynna hälsan

Curcumin fått stor uppmärksamhet av forskare under de senaste åren. Det allmänna intresset för curcuminets terapeutiska effekt kommer av att curcumin har antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper samt dessutom har visat sig ha positiva effekter vid flera typer av cancer.

Hälsosamt grönt te i vit mugg
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelar med grönt te

Grönt te kan nog vara ett av våra absolut mest älskade teer på Gutfeeling Labs, för sin smak men framförallt för sina hälsoeffekter. Det är inte bara bra för tarmfloran utan för hela kroppen. Här tar vi upp de, enligt oss, 4 främsta hälsofördelar med grönt te.

Julkryddor som är nyttiga för kroppen
  • Kost

5 vanliga julkryddor som är nyttiga

Många förknippar julen med att frossa i sötsaker och onyttiga rätter. Men julen behöver inte vara en onyttig högtid. Visste du till exempel att julkryddor är något av det nyttigaste som finns? Här listar vi några av de vanligaste julkryddorna och varför du borde få i dig mer (men måttligt såklart) av dem under jul!

Grönsaker och frukt som är bra för hjärnan
  • Livsstil
  • Tarmfloran
  • Kost

Kommunikationen mellan tarmen och hjärnan

Tarmen kallas för “den andra hjärnan” av en anledning. Du har säkert upplevt hur ditt stämningsläge ibland påverkar magen, exempelvis att du behöver gå på toa oftare eller blir “bubblig” i magen när du är orolig eller stressad. Omvänt, så kan en problematisk mage negativt påverka vårt stämningsläge. Detta beror på att hjärnan och tarmen är i en ständig tvåvägskommunikation via det som kallas tarm-hjärna-axeln.