Gutfeeling labs
Beställ en analys Logga in
/!\
Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare. Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare.

För att vår webbsajt ska fungera på bästa sätt ber vi dig att uppdatera din webbläsare eller använda en annan webbläsare. Läs mer här

Ont i magen av fibrer

Fibrer

Får du ont i magen av att äta fibrer? Då är du inte ensam. Många upplever problem med gaser, diarre eller att de blir hårda i magen av att äta fibrer. Att få i sig fibrer är dock viktigt för en normal tarmfunktion, så hur ska man då göra ifall man får ont i magen av dem? Vi reder ut frågetecknena här. 

Fibrer i en normalt fungerande tarm

Fibrer är kolhydrater från frukt och grönt. I den normala situationen bryts dessa kolhydrater ner av bakterierna i tjocktarmen och där kortkedjiga fettsyror och gaser bildas, förutom vitaminer och andra hälsofrämjande substanser. Vissa fibrer bryts inte ned helt (exempelvs cellulosa) vilket gör att innebär att dessa fibrer kan binda vatten och därmed öka avföringens volym, vilket i sin tur kan hjälpa till med tjocktarmens motorik och förhindra förstoppning.

Varför får vissa ont i magen av fibrer?

I den normala situationen innehåller tunntarmen en mindre mängd bakterier. Vid det som kallas SIBO (small intestine bacterial overgrowth) kan nivån av bakterier i tunntarmen vara över 1000 gånger högre än vid normalsituationen. Vissa vetenskapliga studier har visat en procentuell förekomst av SIBO i normalbefolkningen på mellan 1-40% (se referenser 1, 2 nedan).  Detta kan därför vara en anledning till varför vissa får ont i magen av fibrer. Det som händer vid överväxt av bakterier i tunntarmen är nämligen att de fibrer du äter kommer att göda bakterierna i tunntarmen i första hand. Eftersom nedbrytning av fibrer resulterar produktion av gas (vätgas, koldioxid och metangas) så kan detta ge betydliga symtom i form av uppsvälld och öm mage 1-3 timmar efter måltid. Detta innebär också att bakterierna i tjocktarmen blir “bestulna” på fibrer. Så hur gör vi då? Vi behöver helt enkelt ge tarmarna de bästa förutsättningarna för att ta emot fibrer och se till att tunntarmen inte har några tarmbakterier. Först då kan vi börja äta fibrer igen. 

Vilka andra symtom kan ses vid överväxt av bakterier i tunntarmen?

I den vetenskapliga litteraturen är det, förutom lokala problem, även beskrivet allmänna symtom på överväxt av bakterier i tunntarmen, exempelvis:

  • Utmattning, ME (kroniskt trötthetssyndrom)
  • Ledvärk
  • Muskelsmärtor, fibromyalgi.
  • Nytillkommen födoämnesintolerans (ex. gluten och mjölkproteiner) - detta är vanligt.
  • Hudbesvär (eksem, rosacea, psoriasis, klåda)
  • Depression och nedstämdhet

Rensa tunntarmen på bakterier

Vad ska man göra om man får ont i magen av fibrer? Eftersom att en anledning till att man får ont i magen av fibrer kan vara på grund av SIBO är nästa naturliga steg att skapa så goda förutsättningar för tunntarmen som möjligt. Vi vill att fibrerna ska nå hela vägen till tjocktarmen och inte göda bakterier i tunntarmen på vägen. Så vad kan man då göra åt detta? Här gäller det att reducera sina bakterier i tunntarmen. Vi har sett positiva effekter av Rosenrot och Jatoba, med god antimikrobiell effekt samt lindring av lokala symtom. I några tillfällen har effekten uteblivit och efter att ha gått igenom ett antal botaniska preparat har Gutfeeling Labs identifierat ett mycket effektivt antimikrobiellt preparat som kunde adderats till Jatoba och Rosenrot.

I december 2021 lanserar därför Gutfeeling Labs en patentsökt produkt med namnet GutClear för hjälp med reduktion av bakterier i just tunntarmen, så håll utkik.
 

Relaterade artiklar

ont i magen och gaser kan vara SIBO
  • Tarmfloran

Att ha bakterier i fel tarm

Det talas väldigt mycket om vikten av att ha många goda tarmbakterier, vad man bör äta för att mata sina goda tarmbakterier och hur dessa påverkar kroppen. Något som det dock talas väldigt lite om är var i tarmen dessa bakterier bör finnas och vad man gör om man har bakterier i fel tarm

Nyttiga avokados på skärbräda
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelarna med avokado

Avokado är nyttigt, kort och gott. Det innehåller en mängd nyttiga fetter och näringsämnen. Avokadons enkelomättade fettsyror har ett flertal kända hälsofrämjande effekter. Vi pratar ofta om kopplingen mellan tarmen och hjärnan där just enkelomättade fetter anses kunna skydda nervcellerna i hjärnan