Gutfeeling labs
Beställ en analys Logga in

Artiklar om tarmfloran

Här har vi samlat våra artiklar om tarmfloran. Du hittar allt från tips på goda vanor för en hälsosam tarmflora till längre artiklar om tarmflorans koppling till ångest. Kom gärna med tips på vad du vill läsa mer om. Vi fyller på med artiklar här efterhand, så kolla gärna förbi då och då!

En sked med malen gurkmeja
  • Kost
  • Tarmfloran

Ny förståelse för hur gurkmeja kan gynna hälsan

Curcumin fått stor uppmärksamhet av forskare under de senaste åren. Det allmänna intresset för curcuminets terapeutiska effekt kommer av att curcumin har antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper samt dessutom har visat sig ha positiva effekter vid flera typer av cancer.

Hälsosamt grönt te i vit mugg
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelar med grönt te

Grönt te kan nog vara ett av våra absolut mest älskade teer på Gutfeeling Labs, för sin smak men framförallt för sina hälsoeffekter. Det är inte bara bra för tarmfloran utan för hela kroppen. Här tar vi upp de, enligt oss, 4 främsta hälsofördelar med grönt te.

Tarmfloran kan påverka hur vi mår
  • Tarmfloran
  • Livsstil

Tarmflorans koppling till ångest och depression

Dagarna för att få koll på ens tarmbakterier med avsikt att balansera tarmfloran vid lågt stämningsläge, depression eller ångest är kanske inte så långt borta som vi tror. Forskare har blivit alltmer övertygade om att vi måste studera tarmen lika mycket som hjärnan för att förstå våra känslor och beteenden fullt ut. I denna artikeln tar vi upp hur tarmfloran och det psykiska måendet hänger ihop, hur kosten (framförallt probiotika) spelar in.

Citron, kryddor och annan bra mat för hjärnan
  • Tarmfloran
  • Livsstil

5 goda vanor för tarmfloran

Idag vet vi att tarmfloran har en effekt på vår hälsa och välmående. Vi vet till exempel att tarmbakterier behöver fibrer för att kunna producera olika hälsofrämjande substanser och att dessa substanser kan gynna en stark barriärfunktion hos tarmens slemhinna, resultera i minskad inflammation och påverka din hjärna. För att göra det lite enklare att komma igång, har vi listat fem olika faktorer som kan optimera din tarmflora.

Grönsaker och frukt som är bra för hjärnan
  • Livsstil
  • Tarmfloran
  • Kost

Kommunikationen mellan tarmen och hjärnan

Tarmen kallas för “den andra hjärnan” av en anledning. Du har säkert upplevt hur ditt stämningsläge ibland påverkar magen, exempelvis att du behöver gå på toa oftare eller blir “bubblig” i magen när du är orolig eller stressad. Omvänt, så kan en problematisk mage negativt påverka vårt stämningsläge. Detta beror på att hjärnan och tarmen är i en ständig tvåvägskommunikation via det som kallas tarm-hjärna-axeln.

Kvinna som håller om sin mage
  • Tarmfloran

Vad är läckande tarm?

Läckande tarm, eller ökad genomsläpplighet i tarmen som det också kallas, har tilldragit sig stigande intresse. En läckande tarm är helt enkelt en tarm som inte har en stark barriärfunktion och detta verkar vara en utlösande faktor för en rad problem och sjukdomar.