Gutfeeling labs
Beställ Logga in
/!\
Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare. Du besöker Gutfeeling Labs med en äldre webbläsare.

För att vår webbsajt ska fungera på bästa sätt ber vi dig att uppdatera din webbläsare eller använda en annan webbläsare. Läs mer här

Artiklar om tarmhälsa

Här har vi samlat våra artiklar så att du kan ta del av tips, fakta kring tarmfloran, maghälsa och exempelvis spännande information om hur tarmfloran och resten av kroppen kommunicerar. Kom gärna med tips på vad du vill läsa mer om. Vi fyller på med artiklar här efterhand, så kolla gärna förbi då och då!
Ghrelin - hormonet som gör dig hungrig
  • Tarmfloran
  • Kost

Ghrelin - hungerhormonet

Ghrelin är ett hormon som mestadels produceras och frisätts i magsäcken, men också i tunntarmen, bukspottskörteln och i hjärnan. Ghrelin kallas för "hungerhormonet" eftersom det stimulerar aptiten och främjar lagring av fett i fettvävnaderna.

Aprikoser
  • Kost

Fruktfrossa i sommar — för magens skull

Frukt och bär är inte godis, det kan vi hålla med om. Men det är gott på sitt sätt och gör framförallt väldigt mycket för vår kropp. De stöttar också vår hälsa i form av att gynna tarmfloran på flera olika sätt. Faktum är att de alla har olika superkrafter och genom att veta varje specifik frukt eller bärs egenskap får du möjlighet att påverka din tarmhälsa.

Ont i magen stress
  • Livsstil
  • Tarmfloran

Ont i magen av stress

Kan man få ont i magen av stress? Ja, det kan man. Det är faktiskt ganska vanligt att få ont i magen av stress och det finns flera olika anledningar till det. I denna artikeln går vi igenom hur stress påverkar magen, varför man får ont i magen av stress och vad du kan göra åt det.

Svullen mage efter mat
  • Kost
  • Tarmfloran

Svullen mage efter mat

Blir din mage svullen efter att du ätit mat? Det är vanligt att magen svullnar upp mellan måltider och du är absolut inte ensam. Här tänkte vi gå igenom hur det kan vara att du upplever svullen mage efter maten, vad det kan bero på och vad du kan göra åt det.

Kvinna med ont i magen på grund av SIBO
  • Tarmfloran

Så här hjälpte GutClear® våra kunder med magproblem

Vi arbetar för att alla ska ha en god maghälsa och vill dela med oss av vad som hände med två av våra kunders tarmfloror och besvär när de fick prova GutClear®. En tarmfloraanalys före och efter visade att de fick ned ”onda” bakterier och ökade sina ”goda”, samtidigt som besvären minskade efter 10 dagar med GutClear®. Ta del av deras berättelser här.

Selma fick ont i magen av lax
  • Tarmfloran

Selma kan äntligen äta lax igen efter GutClear®

Mitt namn är Selma, jag är 25 år gammal och jobbar som tandsköterska i Lund. Mina besvär från magen började för 3 år sedan efter en enormt stressig period på arbetet och socialt. Symptomen från magen var flera dagliga episoder med diarré, illamående, uppspändhet samt plötslig matintolerans. Jag blev speciellt dålig av fisk, särskilt lax vilket var min favoritmat. Jag provade GutClear och märkte skillnad redan efter några dagar, dock fortfarande illamående under tiden jag använde GutClear men denna avtog efter den sista dospåsen den 10:e dagen. Sedan dess har jag mått mycket bättre och magen samarbetar nu med mig!

Nyttig julmat
  • Kost

Nyttig julmat för tarmfloran

Julen närmar sig. För många är december en månad fylld med mycket socker, mättade fetter och alkohol. Men julbordet behöver faktiskt inte vara speciellt onyttigt. Faktum är att det finns flera rätter som kan göra riktigt gott för tarmfloran. I denna artikeln har vi listat 5 livsmedel/maträtter som vi älskar till jul och som är nyttiga för tarmfloran.

Ont i magen av fibrer
  • Kost
  • Tarmfloran

Ont i magen av fibrer

Många upplever problem med gaser, diarre eller att de blir hårda i magen av att äta fibrer. Att få i sig fibrer är dock viktigt för en normal tarmfunktion, så hur ska man då göra ifall man får ont i magen av dem? Vi reder ut frågetecknena här.

Nyttiga avokados på skärbräda
  • Kost
  • Tarmfloran

Hälsofördelarna med avokado

Avokado är nyttigt, kort och gott. Det innehåller en mängd nyttiga fetter och näringsämnen. Avokadons enkelomättade fettsyror har ett flertal kända hälsofrämjande effekter. Vi pratar ofta om kopplingen mellan tarmen och hjärnan där just enkelomättade fetter anses kunna skydda nervcellerna i hjärnan

kvinna med magkatarr och brinnande känsla i magen
  • Livsstil
  • Tarmfloran

Magkatarr

Vid magkatarr är det vanligt att känna smärta och/eller obehag i övre delen av magens mitt (solarplexus) med en ofta brännande och svidande känsla. Det är även vanligt med sura uppstötningar, illamående och att man behöver rapa. Ett annat vanligt symptom är snabb mättnadskänsla och kraftigt hungersug. Här kommer vi att ta upp vad magkatarr är, symptom på magkatarr, hur det kan kopplas till tarmfloran och vad du kan få ut av en tarmfloraanalys vid magkatarr.

Honung med mjölksyrabakterier
  • Tarmfloran

Mjölksyrabakterier

Mjölksyrabakterier är ett samlingsnamn för mikroorganismer som bland annat kan producera mjölksyra. Mjölksyrabakterier producerar ämnen som hämmar tillväxt av bakterier, mögel- och jästsvampar vilka gör att mat ruttnar, möglar eller jäser. Det är kanske därför inte så märkligt att ett antal arter av mjölksyrabakterierna Lactobacillus- och Bifidobacterium har föreslagits kunna gynna hälsa.

Antibiotika och tarmfloran
  • Tarmfloran
  • Livsstil

Antibiotika och tarmfloran

Att ha en balanserad och frisk tarmflora kan påverka vårt välmående positivt. Som du kanske hört kallas tarmen ofta för den andra hjärnan, dels på grund av det utvecklade nervsystemet i tarmväggen och dels beroende på den viktiga kopplingen mellan tarmen och hjärnan via vagusnerven. Yttre faktorer som kan rubba balansen mellan bakterier är bland annat fiberfattig kost, stress, överdrivet intag av syranedsättande medicin samt behandling med antibiotika. Här lyfter vi översiktligt fram hur antibiotika kan påverka tarmfloran och hur lång tid man bör vänta efter en antibiotikakur innan man gör en tarmfloraanalys.