• Livsstil
  • Tarmfloran

Så kan du lindra magkatarr

De flesta vuxna drabbas av magkatarr någon gång i livet. Det känns ofta som ett sug i övre delen av magen, kan göra ont högt upp i maggropen och svida. Ett av de vanligaste symptomen är även halsbränna. Har du lindriga symptom hjälper det oftast att undvika viss kost och att dra ner på stress. Har du allvarliga och långvariga besvär ska du bedömas av en läkare. Här kommer vi att ta upp vad magkatarr är, symptom på magkatarr, hur det kan kopplas till tarmfloran och vad du kan få ut av en tarmfloraanalys vid magkatarr.

Vid magkatarr är det vanligt att känna smärta och/eller obehag i övre delen av magens mitt (solarplexus) med en ofta brännande och svidande känsla. Det är även vanligt med sura uppstötningar, illamående och att man behöver rapa. Ett annat vanligt symptom är snabb mättnadskänsla och kraftigt hungersug. Du blir snabbt mätt och känner att magen är “full” trots att du fortfarande kan känna hunger. Symptomen övergående förbättras genom att man dricker eller äter något, men symtomen kommer tillbaka igen kort efteråt.

Vad beror magkatarr på?

Vid lindriga fall beror magkatarr oftast på stress, oro och/eller oregelbundna matvanor. I vissa fall uppstår det i kombination med IBS.

Långvarig magkatarr kan leda till kronisk magkatarr. Helicobacter pylori är bland de viktigaste sjukdomsframkallande bakterierna som orsakar kronisk magkatarr och magsår samt har visat sig vara kopplad till utvecklingen av magsäckscancer.

En balanserad livsstil

Det bästa och mest hållbara för att bli av med magkatarr på längre sikt är en sund och balanserad livsstil. Försök att arbeta med din stress och oro. Att tarmfloran kan påverka välmåendet pratar vi ofta om samt vikten av en balanserad tarmflora. En obalanserad tarmflora (dysbios) har visat sig kunna leda till låggradig inflammation. För att förklara det väldigt förenklat så kan, vid en sådan inflammation, hjärnans egna immunceller som kallas mikroglia aktiveras genom att kroppens immunceller frigör cytokiner. Mikroglia kan därefter frisätta ämnen som kallas prostaglandiner som bland annat kan orsaka en upplevelse av obehag och nedstämdhet. Att ändra sin kost och tillföra mer probiotika kan i vissa fall hjälpa och underlätta vid dessa besvär. 

Mjölksyrabakterier kan hjälpa

Forskningsstudier har visat att mjölksyrabakterier kan hämma inbindningen av Helicobacter pylori till magsäckens slemhinna och undertrycka inflammation lokalt i magsäcken. Mjölksyrabakterier Pediococcus pentosaseus, Lactobacillus pentosus, Lactobacillus paracasei, Bifidobacterium longum och Lactococcus lactis (finns i långmjölk) visade sig minska de negativa effekterna av Helicobacter pylori i försök på möss. Här kan du läsa mer om mjölksyrabakterier.

Vad kan Gutfeeling Labs tarmfloraanalys visa?

En analys av tarmfloran kan ge dig en bättre förståelse för hur din tarmflora ser ut och ge information om hälsofrämjande funktioner hos dina tarmbakterier. Genom att få reda på hur balanserad din tarmflora är (och få kostråd kring detta) kan detta bli ett av många steg mot en mer hållbar livsstil.

För att diagnostisera magkatarr hjälper dock inte en tarmfloraanalys, utan det krävs undersökning av läkare genom exempelvis gastroskopi och provtagning för Helicobacter pylorii (dessa magsäcksbakterier kan inte identifieras med tarmfloraanalys, men se länkar lite längre ner). Däremot mäter vi dina nivåer av mjölksyrabakterier som vi nämnt ovan kan hjälpa till att eliminera Helicobacter pylori och i sin tur ha potential att hjälpa vid magkatarr. Det kan därför vara en god idé att mäta din tarmflora för att se om du kanske behöver öka dina mjölksyrabakterier.  

Hemtest för Helicobacter pylori

Som tidigare nämnts mäter Gutfeeling Labs inte Helicobacter pylori, men här är ett test vi kan rekommendera. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller vill testa din tarmflora.

Test för Helicobacter Pylori, magsårstest från medtest.shop


  • Kost
  • Livsstil
  • Tarmfloran

5 goda vanor för en hälsofrämjande tarmflora

Idag vet vi att tarmfloran har en effekt på vår hälsa och välmående. Vi vet till exempel att tarmbakterier behöver fibrer för att kunna producera olika hälsofrämjande substanser och att dessa substanser kan gynna en stark barriärfunktion hos tarmens slemhinna, resultera i minskad inflammation och påverka din hjärna. För att göra det lite enklare att komma igång, har vi listat fem olika faktorer som kan optimera din tarmflora.

Gör dessa 5 saker för din tarmflora
  • Kost
  • Tarmfloran

Ont i magen av fibrer

Många upplever problem med gaser, diarre eller att de blir hårda i magen av att äta fibrer. Att få i sig fibrer är dock viktigt för en normal tarmfunktion, så hur ska man då göra ifall man får ont i magen av dem? Vi reder ut frågetecknena här.

Varför får vissa ont?