• Kost

Julkryddornas hälsofördelar

Många förknippar julen med med att frossa i sötsaker och andra rätter som kan skapa oro i magen. Men under julen använder vi också mat och kryddor som inte bara är bra för magen utan hela kroppen. Visste du till exempel att julkryddor är något av det nyttigaste som finns?

5 vanliga julkryddor som är nyttiga

Vi har valt ut våra top fem av de vanligaste julkryddorna. Ta reda på varför du borde få i dig mer (men måttligt såklart) av dem under jul!

Kryddnejlika 

För många används kryddnejlika enbart som juldekoration, framförallt i apelsiner. Det sprider en fantastisk doft i hemmet. Men visste du att kryddnejlika länge har använts för sina medicinska egenskaper, främst inom asiatisk medicin? Kryddan innehåller en rad välgörande mineraler (mangan, järn, kalcium och magnesium) och vitaminer (A-vitamin, Vitamin B6, C-vitamin och K-vitamin) Kryddnejlikan är faktiskt en av de mest antioxidantrika kryddorna som finns, vilket också gör den antiinflammatorisk. Den eteriska oljan eugenol är det som ger dess smak och doft, men det är även eugenolet som utgör de medicinska effekterna av kryddnejlikan. Oljan har använts för sina antiseptiska (renande) och anestetiska (lokalbedövande) egenskaper. Testa att tugga på en kryddnejlika så kommer du känna hur tungan blir lite bedövad.

Saffran

Som vi älskar saffran. Kan det vara den kryddan som är högst kopplad till julen? Ofta använder vi det som en smaksättare till lussebullar med mera, men det många inte känner till är att saffran använts i flera tusentals år inom kinesisk traditionell medicin som stämningshöjare för att motverka depression, nedstämdhet och ångest. Preparat med extrakt av saffran rekommenderas för att uppnå en känslomässig balans och positiv sinnesstämning eftersom att kryddan verkar kunna bidra till att balansera serotoninet. 

OBS: Saffran bör dock inte överkonsumeras då den är giftig i för hög mängd! Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram.

Kanel

Kanel är både en god och välgörande krydda. Förutom sin smak är den känd för att vara antiinflammatorisk och bidra till minskade blodfetter, förbättrat blodtryck och blodsocker. En viktig sak att veta om kanel dock är att det innehåller kumarin som är ett nervgift och farligt för oss i för stora mängder. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på att det finns olika typer av kanel. Den vi köper i matbutikerna är oftast kassia-kanelen (ofta den vanligaste och billigaste varianten i butikshyllorna) och innehåller högst mängd kumarin. Vill man dra nytta av kanelens hälsoeffekter ska man istället leta efter Ceylonkanel, som innehåller mindre kumarin och är betydligt skonsammare! Vi har även hört att det ska vara lite godare och ha lite hetta.  

Ingefära

Ingefära har länge använts som huskur mot illamående och för att minska inflammation i kroppen. De allra mest kända effekterna är dess antiinflammatoriska egenskaper, lindring vid illamående och värk (till exempel muskel- och ledvärk) samt dess förbättring av matsmältningen. Ingefära kan även vara bra för matsmältningen eftersom den sägs stimulera tarmarna och produktionen av matsmältningsenzymer.

Tips: Vi brukar göra eget te på ingefära genom att skala och hacka några bitar färsk ingefära och hälla hett vatten över det. Låt det dra en liten stund. Vill du vara extra hälsosam kan du ha i lite gurkmeja (som förövrigt är nära besläktat med ingefära och är otroligt antiinflammatoriskt).

Kardemumma

Kardemumma härstammar från Indien och har länge använts som medicin eftersom att kryddan kan ha en positiv inverkan på matsmältningen, kan hjälpa till att sänka blodtrycket och har antibakteriella egenskaper (vilket är bra för munhälsan). Kardemumma innehåller även mycket antioxidanter vilket gör den antiinflammatorisk samt stärker immunförsvaret. Kardemumma innehåller även flera viktiga näringsämnen som järn, magnesium, kalium och spår av C-vitamin. Perfekt i vintertid, vilken tur att det är en av våra mest använda kryddor i jul.

Det finns såklart fler kryddor som används under julen och som vi hade kunnat prata om, men förhoppningsvis har detta gett mer förståelse för några av julens vanligaste kryddor och dess potentiella hälsofördelar.

Nyfiken på hur din tarmflora ser ut eller ge magen en nystart?

Är du nyfiken på att se hur din tarmflora mår efter julens alla kryddor och middagar? Då kan du göra en tarmfloraanalys. Känner du att du har besvär med magen, och vill ge dig själv en nystart inför det nya året rekommenderar vi att du tar GutClear® i 10 dagar. Problem från magen som gaser, förstoppning, ömhet men även illamående och trötthet är vanliga tecken på överväxt av bakterier i tunntarmen (SIBO). GutClear® är ett kosttillskott som kan minska mängden bakterier i tunntarmen och därigenom hjälpa magen och tarmarna att fungera normalt. Här kan du läsa mer om GutClear® och SIBO.


  • Kost

Nyttig bananglass med mörk choklad och havrecrunch

En krämig bananglass med små bitar av mörk choklad och ett krispigt crunch med havre och agavesirap skapt av En På melonen Den här rätten är extra bra om du vill öka Bifidobacterium i tarmfloran.

Bananglass för tarmfloran
  • Kost

Nyttig julmat för tarmfloran

Julen närmar sig. För många är december en månad fylld med mycket socker, mättade fetter och alkohol som kan stöka till det och skapa oro i magen. Men det finns faktiskt flera rätter som kan göra riktigt gott för tarmfloran. I denna artikeln har vi listat 5 livsmedel och maträtter som vi älskar till jul och som är nyttiga för tarmfloran.

Tarmfloravänlig mat på julbordet
  • Kost
  • Tarmfloran

Selma kan äta lax igen efter GutClear®

Selma hade besvär från magen i flera år. Symptomen var flera dagliga episoder med diarré, illamående, uppspändhet samt plötslig matintolerans. Speciellt dålig blev hon av fisk, särskilt lax som är hennes favoritmat. Hon provade det mesta utan resultat tills hon fick höra talas om GutClear®.

Märkte skillnad redan efter några dagar