Gutfeeling labs
Beställ en analys Logga in

Julkryddornas hälsofördelar

5 vanliga julkryddor som är nyttiga

Många förknippar julen med att frossa i sötsaker och onyttiga rätter. Men julen behöver inte vara en onyttig högtid. Visste du till exempel att julkryddor är något av det nyttigaste som finns? Här listar vi några av de vanligaste julkryddorna och varför du borde få i dig mer (men måttligt såklart) av dem under jul!

Kryddnejlika 

För många används kryddnejlika enbart som juldekoration, framförallt i apelsiner. Det sprider en fantastisk doft i hemmet. Men visste du att kryddnejlika länge har använts för sina medicinska egenskaper, främst inom asiatisk medicin? Kryddan innehåller en rad välgörande mineraler (mangan, järn, kalcium och magnesium) och vitaminer (A-vitamin, Vitamin B6, C-vitamin och K-vitamin) Kryddnejlikan är faktiskt en av de mest antioxidantrika kryddorna som finns, vilket också gör den antiinflammatorisk. Den eteriska oljan eugenol är det som ger dess smak och doft, men det är även eugenolet som utgör de medicinska effekterna av kryddnejlikan. Oljan har använts för sina antiseptiska (renande) och anestetiska (lokalbedövande) egenskaper. Testa att tugga på en kryddnejlika så kommer du känna hur tungan blir lite bedövad.

Saffran

Som vi älskar saffran. Kan det vara den kryddan som är högst kopplad till julen? Ofta använder vi det som en smaksättare till lussebullar med mera, men det många inte känner till är att saffran använts i flera tusentals år inom kinesisk traditionell medicin som stämningshöjare för att motverka depression, nedstämdhet och ångest. Preparat med extrakt av saffran rekommenderas för att uppnå en känslomässig balans och positiv sinnesstämning eftersom att kryddan verkar kunna bidra till att balansera serotoninet. 

OBS: Saffran bör dock inte överkonsumeras då den är giftig i för hög mängd! Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. 

Kanel

Kanel är både en god och välgörande krydda. Förutom sin smak är den känd för att vara antiinflammatorisk och bidra till minskade blodfetter, förbättrat blodtryck och blodsocker. En viktig sak att veta om kanel dock är att det innehåller kumarin som är ett nervgift och farligt för oss i för stora mängder. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på att det finns olika typer av kanel. Den vi köper i matbutikerna är oftast kassia-kanelen (ofta den vanligaste och billigaste varianten i butikshyllorna) och innehåller högst mängd kumarin. Vill man dra nytta av kanelens hälsoeffekter ska man istället leta efter Ceylonkanel, som innehåller mindre kumarin och är betydligt skonsammare! Vi har även hört att det ska vara lite godare och ha lite hetta.  

Ingefära

Ingefära har länge använts som huskur mot illamående och för att minska inflammation i kroppen. De allra mest kända effekterna är dess antiinflammatoriska egenskaper, lindring vid illamående och värk (till exempel muskel- och ledvärk) samt dess förbättring av matsmältningen. Ingefära kan även vara bra för matsmältningen eftersom den sägs stimulera tarmarna och produktionen av matsmältningsenzymer.

Tips: Vi brukar göra eget te på ingefära genom att skala och hacka några bitar färsk ingefära och hälla hett vatten över det. Låt det dra en liten stund. Vill du vara extra hälsosam kan du ha i lite gurkmeja (som förövrigt är nära besläktat med ingefära och är otroligt antiinflammatoriskt).

Kardemumma

Kardemumma härstammar från Indien och har länge använts som medicin eftersom att kryddan kan ha en positiv inverkan på matsmältningen, kan hjälpa till att sänka blodtrycket och har antibakteriella egenskaper (vilket är bra för munhälsan). Kardemumma innehåller även mycket antioxidanter vilket gör den antiinflammatorisk samt stärker immunförsvaret. Kardemumma innehåller även flera viktiga näringsämnen som järn, magnesium, kalium och spår av C-vitamin. Perfekt i vintertid, vilken tur att det är en av våra mest använda kryddor i jul.

Det finns såklart fler kryddor som används under julen och som vi hade kunnat prata om men förhoppningsvis har detta gett mer förståelse för några av julens vanligaste kryddor och dess potentiella hälsofördelar. Med det önskar vi er en god jul!

Relaterade artiklar

Citron, kryddor och annan bra mat för hjärnan
  • Tarmfloran
  • Livsstil

5 goda vanor för tarmfloran

Idag vet vi att tarmfloran har en effekt på vår hälsa och välmående. Vi vet till exempel att tarmbakterier behöver fibrer för att kunna producera olika hälsofrämjande substanser och att dessa substanser kan gynna en stark barriärfunktion hos tarmens slemhinna, resultera i minskad inflammation och påverka din hjärna. För att göra det lite enklare att komma igång, har vi listat fem olika faktorer som kan optimera din tarmflora.

Kvinna som håller om sin mage
  • Tarmfloran

Vad är läckande tarm?

Läckande tarm, eller ökad genomsläpplighet i tarmen som det också kallas, har tilldragit sig stigande intresse. En läckande tarm är helt enkelt en tarm som inte har en stark barriärfunktion och detta verkar vara en utlösande faktor för en rad problem och sjukdomar.