Gutfeeling labs
Beställ en analys Logga in

Hälsofördelar med grönt te

Grönt te

Det är dags att prata om grönt te. Grönt te kan nog vara ett av våra absolut mest älskade teer på Gutfeeling Labs, för sin smak men framförallt för sina hälsoeffekter. Det är inte bara bra för tarmfloran utan för hela kroppen. I denna artikeln tar vi upp 4 hälsofördelar med grönt te.

Kort bakgrund om grönt te

Grönt te kommer från tebusken precis som svart te men tillåts inte oxidera i samma utsträckning, vilket gör att tebladen får behålla sin gröna färg men även ger teet andra egenskaper än svart te. Förr användes grönt te som ett läkemedel i asien och vi förstår varför.

4 anledningar till att dricka grönt te varje dag

1. Kan hjälpa till att motverka oxidativ stress

Grönt te är rikt på antioxidanter och hjälper till att motverka oxidativ stress. En typ av antioxidant som kallas katechiner förekommer i hög mängd i just grönt te. Laboratorieförsök har visat att dessa katechiner faktiskt är mer effektiva än C- och E-vitamin för att bromsa åldrandeprocessen (oxidationsskador). En annan fördel med grönt te är minskad risk för hjärtsjukdomar eftersom antioxidanterna kan medverka till att öka det goda kolesterolet och därigenom förhindra plackbildning (”åderförkalkning") i kroppens artärer.

2. Minskad risk för vissa cancertyper

Studier har visat samband mellan intag av grönt te och minskad risk för ett flertal cancertyper som drabbar exempelvis hud, bröst, lunga, tjocktarm, hals och urinblåsa.

3. Grönt te gynnar tarmfloran

Grönt te kan även gynna tarmfloran. Polyfenolerna i grönt te har nämligen visat sig kunna öka nivåerna av den gynnsamma bakterien Akkermansia. Forskare har under senare år uppmärksammat flera samband mellan ohälsa och låg förekomst av Akkermansia-bakterier i tarmen.

4. Kan stoppa bildandet av plack i hjärnans nervceller

Forskning har visat att ämnet EGCG som finns i grönt te kan stoppa bildandet av plack (beta-amyloid) i hjärnans nervceller. Detta är speciellt intressant eftersom man vid Alzheimers sjukdom har visat att denna plackbildning leder till att nervceller dör.

Vilket grönt te är bäst?

Gröna teer finns i olika kvalitet och det är klokt att prova sig fram till den sort man gillar bäst. Dock kan man säga att sencha är ett utmärkt alternativ. Gyokuro kommer från en skuggväxande tebuske och är dyrare. Dock varar de gröna tebladen länge, eftersom man endast behöver 1-2 teskedar teblad per kopp.

Hur du brygger det för de bästa hälsoeffekterna

Använd helst en vattentemperatur på ca 70–85 grader när du brygger ditt gröna te. Häll i kallt vatten till en fjärdedel av koppen och därefter det kokande vattnet. Då får du cirka 75 grader på vattnet innan du lägger i tebladen.

Tebladen bör dra 1-3 minuter för bästa smakupplevelse. Vill man dock få de bästa hälsoeffekterna rekommenderas att man ökar dragningstiden till 5-7 minuter (med risk att teet då möjligen smakar något beskt).

Relaterade artiklar

Citron, kryddor och annan bra mat för hjärnan
  • Tarmfloran
  • Livsstil

5 goda vanor för tarmfloran

Idag vet vi att tarmfloran har en effekt på vår hälsa och välmående. Vi vet till exempel att tarmbakterier behöver fibrer för att kunna producera olika hälsofrämjande substanser och att dessa substanser kan gynna en stark barriärfunktion hos tarmens slemhinna, resultera i minskad inflammation och påverka din hjärna. För att göra det lite enklare att komma igång, har vi listat fem olika faktorer som kan optimera din tarmflora.

Grönsaker och frukt som är bra för hjärnan
  • Livsstil
  • Tarmfloran
  • Kost

Kommunikationen mellan tarmen och hjärnan

Tarmen kallas för “den andra hjärnan” av en anledning. Du har säkert upplevt hur ditt stämningsläge ibland påverkar magen, exempelvis att du behöver gå på toa oftare eller blir “bubblig” i magen när du är orolig eller stressad. Omvänt, så kan en problematisk mage negativt påverka vårt stämningsläge. Detta beror på att hjärnan och tarmen är i en ständig tvåvägskommunikation via det som kallas tarm-hjärna-axeln.